Home

Loeki de Leeuw (1972-2004)

Loeki de LeeuwOp maandag 2 januari 1967 was er om vijf voor zeven voor het eerst een reclameblok te zien op de Nederlandse televisie. Joop Geesink, een filmproducent gespecialiseerd in poppenfilms, bedacht dat het leuk zou zijn als de filmpjes telkens werden afgewisseld door een korte animatiefilm. Met de leeuw uit het Nederlandse wapen als inspiratiebron bedacht hij Loeki de Leeuw, die zijn naam te danken heeft aan het Engelse woord voor kijken ('look'). De eerste tekeningen van Loeki werden gemaakt door Harrie Geelen. Nadat er een aantal proeffilmpjes waren gemaakt die direct aansloegen, werd Loeki het gezicht van de Ster.

Loeki de LeeuwDe filmpjes tussen de reclames duurden maar 4 seconden, waarin het stuntelige leeuwtje nadat er iets onverwachts gebeurde vaak verbaasd 'asjemenou!' uitriep. In de loop der jaren werden er nieuwe figuurtjes bedacht zoals de plagerige muis Piep en Loeki's vriendinnetje Rosie. Dat de kijkers Loeki goed in de gaten hielden bleek onder andere in 1983, toen het leeuwtje achter een orgeltje stond waarop een glas bier stond. Er volgden direct protesten van de anti-alcoholpressiegroep die vond dat er geen reclame gemaakt mocht worden voor bier, waarop besloten werd het filmpje niet meer uit te zenden.

Loeki de LeeuwPrompt kreeg de Ster allerlei brieven waarin gevraagd werd "waarom gunnen jullie Loeki z'n biertje niet?". Nadat Joop Geesink in 1984 was overleden zette zijn dochter Louise zijn werk voort. In 1986 verscheen Loeki ook als stripverhaal. In de strips werden nieuwe karakters geïntroduceerd zoals Guusje het eendje en het olifantje Filiep, die later ook weer op televisie te zien waren. Eind maart 1994 kondigde de Ster aan dat Loeki zou worden vervangen door Mickey Mouse ter promotie van Euro Disneyland. De Mickey-filmpjes die voor het eerste zien waren op 1 april zorgden voor ongeloof en kritiek.

Loeki de LeeuwVeel kijkers hadden niet door dat het om een 1 april-grap ging, op 2 april was Loeki weer terug. In de loop der jaren nam het aantal filmpjes af om op de kosten te besparen en was Loeki uiteindelijk alleen te zien in de reclameblokken bij kinderprogramma's. Na meer dan 30 jaar besloot de Ster in 2004 te stoppen met Loeki, maar zijn eigen website bestaat nog altijd. Vanaf 26 maart 2005 waren Loeki en Guusje te zien in de Efteling, waar ze deel uitmaakten van het Carnaval Festival, niet toevallig ook een creatie van Joop Geesink. In 2012 werden ze vervangen door Eftelingmascotte Jokie.

Daarnaast is Loeki de mascotte van het Huis ten Bosch themapark in Japan èn de naamgever van de reclamepublieksprijs De Gouden Loeki. Originele Loeki-poppen zijn te zien in de Beeld en Geluid Experience in Hilversum.

Na 17 jaar afwezigheid keerde de zeer geliefde televisie-leeuw toch definitief terug in het STER-blok. Op 10 mei 2021 werden de eerste vier nieuwe Loeki-filmpjes uitgezonden met als thema het Eurovisie Songfestival, dat in hetzelfde jaar na uitstel door het coronavirus in Rotterdam werd gehouden.
 
 

 


Laatste aanvulling: 5 juni 2021

© Ster/Geesink Studio

Tags: Jaren 80, Jaren 90, Jaren 70, 1972, STER, Efteling, Joop Geesink

 

Meest gestelde vragen

De meeste antwoorden vind je hier

 

Heb je aanvullingen?

Klik hier om ze met ons te delen